perjantai 24. toukokuuta 2013

Näyttely on kuin palapeli – taiteilijoiden esittelyä


Julisteessa Tarja Toikan kollaasi /sekatekniikka Techno Fauna 2013

Suuntasimme  25. 5. 2013 töinemme Koskistoon ripustamaan Prässihuoneen Group du Lait- näyttelyämme. Tänä vuonna päänäyttelyn teemana on perusasioiden äärellä nykytaiteen keinoin. Oma näyttelymme liittyy teemaan. Taide on meille aina perusasioiden äärellä olemista, ihmisenä olemista ja kanssakäymistä, kuten yhteinen näyttely. Kukin meistä ottaa sopivaksi katsomansa otoksen tuoreita töitä mukaan ja sovittelemme niitä yhteen. Ripustus on kuin palapelin kokoamista. Kokonaisuus on  toivon mukaan enemmän kuin osiensa summa. Vaikka olemme kokeneita konkareita, niin meitä jännittää saamamme vastaanotto. Kirjoitattehan kommentteja vieraskirjaamme Koskistossa tai tähän blogiin.

Näyttely avautuu 8. 6. ja on auki 8. 9. saakka. Koskisto on hieno kohde kesäretkelle ja helppo paikka tehdä taidehankintoja. Tänä vuonna teoksia ei aiempien vuosien tapaan saa heti mukaan, mutta aina voi neuvotella siitäkin mahdollisuudesta. Maksutavoista voi myös sopia.

Kahvila tarjoilee kehon huoltoa ja näyttely mielen virkistystä. Pääkaupungistakin ajaa Koskistoon alle kahdessa tunnissa. Päänäyttelyssä on esillä kotimaisia ja erityisesti Kaakonkulman eturivin taiteilijoita. Kotkassa toimii Repin Instituutti, josta valmistuu klassisen tyylin mestareita ja Koskistossa on perinteisesti ollut Instituutin käyneitä ja sen opettajia  näytteilleasettajina. Meidän ryhmämme jäseniin voit alustavasti tutustua tässä.

Group du Lait -taiteilijat

Tarja Perkko (s. 1953)  esittäytyy

Olen maalannut aktiivisesti neljännesvuosisadan. Vuodesta 1989 olen opiskellut kuvataidetta Helsingin Taiteilijaseuran kursseilla – parhaillaan Öljyvärimaalauksen mestariluokalla. Olen koulutukseltani askartelunohjaaja / mielenterveyshoitaja ja terapeuttisten kuvaryhmien ohjaaja.  Kesäisin  maalaan luonnossa ja lähinnä sydäntäni on ollut saaristo ja etenkin Ahvenanmaan Kökarin maisemat. Kysyttäessä mitä minä maalaan, sanonkin usein, että talvella  ”mielen maisemia ja kesällä luonnon maisemaa”.









Tarja Perkon teos 2013
Matkan varrelta löytyy jatkuvasti asioita, joita haluaisi tutkia kuvan keinoin. En toteuta kuviani juuri niin kuin ne vain näen , vaan jostain aina sekoittuu jotain tiedostamatonta joukkoon. Useat työni syntyvät hyvinkin spontaanisti, kurssilla annettujen aiheiden ja tehtävä antojen saattelemana , ne vain ilmestyvät kankaalle. Harvoin jään pidemmäksi aikaa niiden äärelle, mutta joskus työni kutsuu jatkamaan ja löydän sille uusia ulottuvuuksia.

Kuvan tekeminen on jatkuvaa oppimista, uusiutumista, uusien näköalojen löytymistä ja omaan sisäiseen maailmaan tutustumista. Kuvan tekeminen, maalaaminen on myös voimauttavaa, ei pelkästään valmis työ vaan myös koko tekeminen, matka itsessään.

Yhteystiedot: Tarja Perkko
Itämerenkatu 34 A 10 , 00180 Helsinki

puh:050 5444649 työ 050 427 0087
tarja.perkko@hus.fi

Tarja Toikka esittäytyy

Kuvataide on minulle pakko ja välttämättömyys kuin hengittäminen. Graafikon koulutus opetti minut välttämään maneereja ja niinpä hyppelen aiheista ja tyyleistä toisiin kuin varpunen. Maalaan esittävää ja abstraktia, isoja ja pieniä, värikkäitä ja väripelkistettyjä töitä. Olen parin viimeksi kuluneen vuoden aikana saanut opettaa kestävää kehitystä Aalto-yliopistossa. Olen myös taiteilijana innostunut pohdiskelemaan kestävyyttä, ihmisen ja luonnon suhdetta töissäni. Taiteessa on se kiehtova puoli, että sen arvoa ei voi mitata materiassa. Taide opettaa meitä arvostamaan immateraalisia asioita, kuten elämys tai tunne. Käsittelen teoksissani erilaisia kohtaamisia. Olen oppinut sen, että ihminen ei ole oman onnensa seppä vaan kohtalo riippuu paljon siitä, millaisten ihmisten joukossa toimii. Peilaamme itseämme muista ihmisistä. Olisi hyvä tiedostaa tämä vastuu lähisuhteissa, työelämässä ja ystäväpiirissä. Myös taide voi olla oman kokemuksemme peili. Taiteilijalla on siis vastuu mutta myös riemastuttava valta tarjota muille ihmisille mahdolllisuus löytää itsestään voimauttavia piirteitä taiteeseen peilaten.

Tarja Toikka (c) teos "Citykettu", teos käsittelee ihmisen ja luonnon suhdetta, miten olemme luontokappaleita siinä missä eläimetkin. Teos nimineen leikittelee myös Helsinkiläisilmiöllä, jossa kaupunkiiin on tullut paljon aiempaa enemmän kettuja citykanien houkuttelemina. Houkutus ja houkutuksen vastustaminen vie ajatukset monenlaiseen pohdintaan vaikkapa synneistä tai siitä, mitä me ihmiset merkitsemme toisillemme.  

Olen käynyt Taideteollisen korkeakoulun ja toiminut pitkään visuaalisen suunnittelun eri tehtävissä media-alalla. Sieltä, hektisestä liike-elämästä, lienee peräisin nopea työrytmini. En odota inspiraatiota vaan uskon enemmän perspiraatioon. Aikaan saa vain tekemällä lujasti töitä. Taiteellinen tekeminen muistuttaa  siinä suhteessa ojan kaivua, että on uskallettava aloittaa ja sitten jatkaa ja jatkaa.
Innostuin sittemmin opettamisesta. Olen tehnyt sitä viimeiset kymmenen vuotta Taideteollisessa, joka nykyään on osa Aalto-yliopistoa. Intohimoni ovat nykyään taidelähtöiset osallistavat menetelmät, joihin luen myös design-ajattelun soveltamisen. Käytän niitä opettamisessa ja tutkimustyössä.

TAIDEKOULUTUS
Taiteen maisteri, Taideteollinen Korkeakoulu, kuvallinen viestintä TaM tutkinto 1992
Medialab, uuden median muuntokoulutus (105 op) vv 1999-2003
Kankaanpään Taidekoulu 1981-82

TAIDEPEDAGOGINEN  KOULUTUS     
Taidekorkeakoulupedagogiikan perusopintokokonaisuus 2004 – 2005

Osallistunut kymmeniin yhteisnäyttelyihin, tarkempi CV näyttelytilassa.
Yhteystiedot:
tarja.toikka(a)aalto.fi
puhelin 0407723405

Ritva Lappalainen esittelyssä  

Tarja Toikka esittelee:
Ritva Lappalainen on tarkkanäköinen havainnoija ja olennaisen oivaltaja. Koskistossa on häneltä esillä kokoelma hienoviritteisiä saaristomaisemia ja vahvasti tyyliteltyjä arkiasetelmia.  Ritva maalaa voimakkain vedoin tilaa ja valoa, hän on taustaltaan arkkitehti. Ritvan teoksista välittyy vahva piirtäjä ja tarkka näkijä. Ritvan taiteessa korostuvat perusarvot, aitous ja esteettisyys. Ritvan teokset aloittavat Prässihuoneen näyttelyn, ne ovat sisäänkäynnin luona vasemmalla seinällä. Kävijä voi huomata, miten näyttelymme teema vaihtuu luonnon havainnoinnin ja arjen tyylittelyn kautta fantasiaksi.
Osallistunut kymmeniin yhteisnäyttelyihin, tarkempi CV näyttelytilassa.
L
Ritva Lappalaisen vahvasti tyylitelty asetelma on esillä Koskistossa.

Liisa Mälkki esittelyssä

Tarja Toikka esittelee: Liisa Mälkki on ryhmämme  rohkea kokeilija. Liisalta on Koskistossa eri tyylisiä teoksia, asetelmia ja abstrakteja sommitelmia. Niitä kaikkia yhdistää varmaotteinen maalauksellisuus. Liisa maalaa kuin rakentaisi taloa. Ensin hän luo lujan perustuksen ja työstää sen päälle kauniin ja tarkoituksenmukaisen  teoksen. Liisan työtavassa on jotain opettajamaista, nimittäin tekemisen kunnollisuus ja työn korkea laatu. Hän onkin taustaltaan kuvaamataidon opettaja. Liisalla on tinkimätön työmoraali ja laaja taitellinen sivistys, joka kattaa kaikki taiteen lajit.  Liisan teoksissa ei ole mitäään liikaa, ne säilyttävät ilmavuutensa vaikka maalia on paljon paksuina kerroksina. Liisa osaa myös jättää maalaamtta ja käyttää ohuen ja paksun värin kotrastisuutta taitavasti. Liisan ilottelevat asetelmat löytyvät Prässihuoneen sisäänkäynnin oikealta seinältä ja lisää teoksia eri puolilla salia. Liisan teokset ovat fyysisesti pieniä, mutta silti suuria maalauksia.


Liisa on pitkän elämänsä varrella ehtinyt monenmoista ja hänen estottomuutensa materiaalin käytössä  juontaa aika yllättävistä kokemuksista lasten kotimuskarin pyörittämisestä. Annetaan Liisan kertoa omin sanoin
:

"Maalaukseni ovat salakielisiä päiväkirjan lehtiä. Muistan tarkalleen mitä olen ajatellut ja mitä kysymyksiä käsitellyt / ihmetellyt niitä tehdessäni. Kompromissia koko elämä!      Olen kotiäitinä ollessani suorittanut Sibelius-Akatemiassa musiikkiterapian johdattavan kurssin 1970-luvulla ja pidin sen jälkeen parina talvikautena talon pikkulapsille kotimuskaria jossa laulun ja soiton ja tanssin lisäksi myös piirrettin, maalattiin ja kyhättiin teoksia eri materiaaleista."
Liisa Mälkin pieni suuri maalaus:

Liisa Mälkin sujuvaa sivellinpiirtämistä. Yksi arkiasetelmista.
Liisa Mälkin tyylinäyte, pieni suuri maalaus







Liisa on osallistunut kymmeniin yhteisnäyttelyihin, tarkempi CV näyttelytilassa.


Liisa Mälkin arkisia asetelmia, lennokkaan siveltimenkäytön esimerkki.



Ritva lappalainen vasemmalla ja Liisa Mälkki oikealla ripustuspuuhissa Koskistossa 25. 5. Liisa Mälkin teoksia näkyy lähellä oviaukoa. (kuva (c) Tarja Toikka)



Helena Rysä-Mikkola esittelyssä

Tarja Toikka esittelee:
Helena Rysä-Mikkola tuo näyttelyyn unenomaisia fantasiamaalauksia, jotka ovat vahvasti graafisia. Helenan maalaamat pilvet ovat materiaalisia siveltimellä leikittelyjä, eivät mitään hattaroita. Hänen eläinhahmonsa tihkuvat salaperäisyyttä. Mikä on tuo kiemurteleva otus, lohikäärme vai kastemato? Onko tiikerillä ihmiskasvot? Helena ei suostu selittelemään maalauksiaan, koska ne kertovat kaiken tarpeellisen olemassaolollaan. Helenan työt ovat voimakkaita, yllättäviä ja niiden ripustus olikin haastavaa. Lopulta ne asettuivat Prässihuoneeseen  tinkimättä piiruakaan itsestään. Helena on taustaltaan kuvaamataidon opettaja, mikä näkyy varmuutena väriteorioiden tuntemisessa ja taitavana piirtämisenä. Helenan teokset sisältävät tasoja ja merkityksiä niin, että ne ovat katsojalle eri päivinä hyvin eri luonteisia, kuten hyvän taiteen kuuluukin olla.    
Osallistunut kymmeniin yhteisnäyttelyihin, tarkempi CV näyttelytilassa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti